Bloom Flower Bloom

Bloom Flower Bloom
its been a while~

Sunday, September 13, 2015

Resipi Sosej Goreng Spicy Sedap Woi

Resipi Sosej Goreng Spicy Sedap Woi

hee~konsep die same je ngan sotong goreng tepung spicy versi crispy/rangup~

Bahan2 (3 orang)

1)1 bungkus sosej (yg biase2 je, hrge rm 2 kebawah punye pun ok)-lebih kurang 10 btg sebungkus

2)3 sudu besar tepung beras

3)3 sudu besar tepung gandum

4)garam secukup rasa

5)serbuk kari 4 sudu besar

6)serbuk cili 1/2 sudu besar (lau xde boleh ganti 1/3 sudu besar lada putih or lada hitam)

7)serbuk penaik (utk rangup kan tepung tu)

8)serbuk kunyit(xnak buh pun xpe, sebab bubuh serbuk kunyit nak bagi tepung tu warne keemasan bila da masak~~)

9)1 biji telur ayam

Cara-cara

1)Sediakan 2 bekas berasingan.

2)bekas pertama, masukkan tepung gandum, tepung beras, serbuk kunyit,garam, serbuk penaik,serbuk cili,serbuk kari. Gaulkan ke kacau ke pakai sudu sampai sebati, jangan letak air pulak

3)bekas kedua, pecahkan telur, kacau...sampai  buih sikit. ok bahase masakan kite memang kureng sikit. paham pahamkn je la ye ,,hihi

4)belah dua 10 batang sosej tu. kalau suke makan besar2 xpayah belah. tapi kalau belah dapat 20 btg sosej . nampak banyak la n actually memang kenyang ok lau untuk 3 orang n sesuai untuk sesape yg ade anak2 kecik yg memang suke sangat sosejj

5)panaskan minyak dalam kuali. erm.. macam nak goreng ikan la.. banyak sikit.. jangn la mcm nak tumis bawang pulak minyaknye.

6)bile minyak da panas, sosej masuk dalam bekas yg ade telur , selepas itu, masuk dalam bekas yg ade campuran tepung dan terus masukkan dalam kuali . pastikan tepung salut semua bahagian sosej tu

7) buat cepat2  & pantas langkah (6) tu sebab tepung nye cepat kuning n rangup bila masuk dalam minyak panas.

8)dah siap? Hidang la bagi orang makan, sedap woiiii. Jgn lupe basuh kuali ye cik kak

9)hehe secare jujurnye, mase buat kali pertame sosej goreng tepung ni, saye cube je . tengok2 jadi sedap. gambar xde~~soriii

No comments:

Post a Comment