Bloom Flower Bloom

Bloom Flower Bloom
its been a while~

Monday, February 11, 2013

masakan : mee sup ayam

petang tadik aku masak mee sup ayam
oleh kerane aku nak jage kesihatan mak ayahku
ku masak sup yang simpleeee tetapi mak ayah memang suke
ni dak2 bujang leh la apply masak kat hostel or umah sewe cz x leceh

bahan (3orang)
ayam-bahagian dada-2 potong
kubis dalam tiga helai
lobak sebijik
kubis bunge sikit je
cendawan
bunga lawang 1 bijik
buah pelaga 2 bijik
kayu manis seinci je kire2 lime sentimeter la
serai sebatang
halia seinci
bawang putih 3 bijik
bawang merah 2 bijik
garam siket (bergantung ngan kuah sup korang tu banyak ke x la, pandai2 rase tau)
serbuk white pepper sesudu kecik
mee kuning sebungkus

care2 die :
1)lepas korang kupas bawang tu n halia, sile potong dadu atau hiris nipes

2)serai tu korang potong bagi panjang die dalam 4 inci je, then korang hempuk siket pakai lesung

3)lobak tu korang potong memanjang, jangan halus sangat, lau halus x sedap

4)oh ye, sape suke sayur, leh la bubuh sayur banyak macam yang aku nyatakan kat atas, actually sayur tu juz pilihan. x bubuh pun xpe tau

5)then first, amek periuk, bubuh air then tunggu smpai agak2 didih.

6)masukkan bawang merah, bawang putih, serbuk lada putih, halia, serai, bunga lawang, buah pelaga, kayu manis. bia sekejap

7)masukkan ayam yang korang dah potong kecik2. tunggu sampai warne die tuka jadi putih2 sikit.

8)pastu masukkan lobak, sayur2 tu

9)masukkan garam secukup rase

10) then tabur bawang goreng n boleh makan

11)oh.. mi kuning tu korang kuarkan dari pembungkus die, kirai pakai tangan n masukkan lam besen. tuang air panas n kacau2 untuk lime minet. toskan air panas tu, siap~~boleh dah makan~~~

Sunday, February 10, 2013

diari : muke garang hati lembut

ni la masalah yang aku hadapi sekarang
aku
suke suatu yang jelas apa adanya
dalam apa jua perkara
jadi apa-apa jua perkara atau isu
aku suka biar aku dengan orang yang turut terlibat dalam isu itu jelas sekali
aku terang dan minta mereka faham
cara tegas
cara lembut
cara perli
tapi mereka cakap ya hari ini, esok sudah lupa
adakah tidak rasional permintaanku yang hanya secuman itu?
~~aku cuma minta mereka faham dan bertindak seiring pemahaman mereka itu
tidak minta lebih atau kurang
sedang mereka tahu aku bagaimana
adilkah bila aku sudah siap siaga, awal berdiri di tepi kereta
mereka masih lagi bersiap
tidak peduli
aku sudah terang segala, adakah susah untuk tunai permintaan ku yang minta mereka lebih berdisiplin
ini bukan lagi dalam institusi yang bisa tolak ansur
ini sudah masuk alam dewasa
walaupun usia mereka setahun lebih tua, terasa aku yang matang dalam hadapi apa yang dinamakan disiplin dunia.
mahu tidak mahu ini dinamakan alam kerja
kau seorang pekerja, baru, mahukah mata-mata dan mulut-mulut menghukum kita hanya kerana terlambat sedikit masa?
adakah masih berharap sedikit belas daripada pihak atasan sedang disiplin sendiri perlu diperbetulkan?

aku fikir biar kita betulkan disiplin kita.
aku disini tidak berniat ingin menyatakan salahnya engkau dan betulnya aku
atau salahnya aku dan betulnya engkau
tapi aku di sini mahu kita sama-sama boleh tiba awal di tempat kerja,
sama-sama kejar apa yang dikatakan cemerlang dan dedikasi dalam kerja
kata mahu dilantik, tapi adakah sikap sebegini membolehkan kita dilantik?
tidak sayang .. sama sekali tidak
jom berubah? biar kita sama-sama tempuh perkara bahagia bukan derita
mengapa mahu pilih jalan derita sedang kita punya banyak jalan bahagia?

Wednesday, February 6, 2013

diari : my weight

tidak!!!!!!!! brat naek blek
mase mkn fas fud xhengat ye?
amek2

Saturday, February 2, 2013

diari : minggu pertame praktikum

jadi pelatih kat sesebuah institusi pengajian ni xmudah.
lagy2 bile umo ak n member2 ku ag duwe org yg prktikal sekali ni sebaye ngan umo studnt2 yg stdy cni.
ak tau 1st dtg cni dak2 stdnt cni msti ingt ktorg ni senior ke junior k
hadeh. pape pun suasane keje totally out of what we learned in our subjects in classes
as work is d practical thng
stdy is d theoritical thang.
stdnt kolej ni ad rupe
staf pun polite
e tp ad kakak 2 rude sbb ingt ktorg stdn
hey we ols da 23 ,24 ok
geram je
sepatotnye ckp polite la even lau die ckp ngn stdn
kakak, u xrugi 1 cent pun tau if u smile a bit, layan for a minute
thangs not turn into worse thng if u b polite 2 pipe
if u u wont pipel respect on u , do respect o her pipel r kakak
 xsusa pun
u feel better, org lain pun feel better ta
geez. anyway we shud greet her as we ols kan newbie
pape pun we ols kne get involve la ngan aktiviti, staf. hurm.
sory. pape pn ni kn ming pertdam
mane tau pasni kamceng.
ok lah. buhbyej

word today : woman

theres no ugly women in the world
only lazy women
starting today 
all u have to do is remain diligent

do u know why they say
ur look is also a talent?
that's because it's something that u can change with effort
 -korean drama : dream high :teacher maeung's talk 2 phil sook.