Bloom Flower Bloom

Bloom Flower Bloom
its been a while~

Thursday, June 28, 2012

masakan : maggi udang maggi ketam maggi sotong

aku x masak pon megi arini
juz nak share antare makanan yg aku suke gile nak makan
:D
megi udang or ketam

megi ketam sangat la femes di tuk bali, kelantan
menurut kawan baik aku yg asal klntn
harge 1 bowl besaw diew : rm22
tp wa cakap lu aa, ketam die sangat marveles beso
even x pernah rse lagi
gerenti lah rse die memang kaw sgt

BAHAN2 (UTK SEORANG)

 1. 1 bungkus mee segere (mee kosong je) atau lau xde boleh gak bubuh mee kuning atau mee besar atau bihun


2. 4 biji cili padi (kurangkan bilangan cili la lau x tahan pedas, xbubuh pon xpe :))
3. 5 ekor udang atau seekor ketam atau seekor sotong sederhana besar
4. 1 biji telur ayam
5. bawang putih, bawang merah
6. minyak masak
7. sedikit sawi, lobak (kalau nak tambah sayur la, lau xnak pon xpe :))
8.sedikit garam
9.sedikit perasa (ajinomoto)
10. sedikit halia

ok jom mula masak :D
CARA2 :
1.tumbuk gune lesung sampai lumat atau kisar pakai mesin pon boleh bahan ni : cili padi, bawang putih, bawang merah dan halia

2.basuh sayur2 n udang2 tu. potong kepale udang tu. potong sayor sawi, lobak.
 kalau ketam, korang kene siang die dulu. buang kulit cengkerang die n perut die, belah kepade dua n basuh bersih2.
kalau sotong, buang tulan sotong n basuh sampai dakwat2/cecair hitam sotong tu xde. then hiris kecik2.

3.panaskan periuk/kuali jap, then bubuh minyak dalam 3 sudu besar, pastu tunggu panas jap

4. masukkan bahan2 yang korang tumbuk atau kisar tadi n kacau smpai naik bau atau layu

5.masukkan udang atau ketam atau sotong n kacau smpai udang atau ketam atau sotong  tu merah sket atau separuh masak.

6.pastu masukkan air n biar mendidih

7.bila dah mendidih, masukkan telur n kacau2 kejap, biar ia mendidih sekejap

8.masukkan mee segera lam periuk/kuali tu bersama2 sayur2 yg korang potong tadi. 

9. jangan lupe bubuh garam n ajinomoto. lau x reti nak agak bape banyak kene masukkan, masukkan sikit dulu (hujung sudu besar), xcukup baru tambah.

9. kacau smpai mee segera tu lembut. n tutup api.

10. tutup api , tabur bawang goreng n daun sup kalau suke. dah boleh makan!!!!

yummyyyyyy~~~~





 maggi udang marveles u olls



maggi sotong

maggi ketam yg femes gile kat tok bali :))









No comments:

Post a Comment