Bloom Flower Bloom

Bloom Flower Bloom
its been a while~

Sunday, August 21, 2011

masakan arini : marshmallow


marsmallow domo yg ganas..lau jumpe ni ak xmkn sebab ade coklat ...hohoho

fevretttttttttttttttt..bubuh marshmallow lam neskepey
blogger-emoticon.blogspot.com
ini lah jd nye bile ak dpt mam marshmallow
ak xsuke coklat : gule coklat, pape lah yg berperise coklat
n seumpamenye ~~sume xnakkkkk~~
bese org pompuan mesti ske coklat..n bear
tp bende yg ak xske : bear n coklat..allergicc
luls~(adakah ak alien?? konpius sat)
tp ak ske sgt cotton candy n marshmallow
xmakan selalu tp bile dapat cm kanak2 ribena even umo da 21 kan XD

Ape tu marshmallow??

Marshmallow adalah makanan ringan mempunyai tekstur seperti buih yang lembut dalam pelbagai bentuk, aroma dan warna. Marshmallow akan cair di dalam mulut kerana merupakan hasil dari campuran gula atau sirap jagung, putih telur, gelatin, gam arab, dan bahan perasa yang dikacau hingga kembang.

Resepi tradisional marshmallow tidak menggunakan gelatin, melainkan sari akar tanaman semak marshmallow), sehingga makanan ini disebut marshmallow. Setelah Alex Doumak mempatenkan proses penghasilan pada tahun 1948, marshmallow mula dibuat di kilang dengan mesin. Hasilnya berupa marshmallow berbentuk silinder yang dipotong-potong dan digulingkan dalam campuran tepung jagung dan gula halus.

Marshmallow disukai kanak-kanak mahupun orang dewasa yang boleh dimakan begitu sahaja, dimasukkan ke dalam minuman (coklat susu, mocha), dibuat kuih dan gula-gula (biskut mallomar, Peeps), atau sebagai penghias hidangan.

Marshmallow merupakan makanan ringan yang sering dimakan setelah dipanggang di atas unggun api. Apabila dipanggang di atas api, bahagian luar marshmallow mengalami pengkaramelan sedangkan bahagian dalam sedikit mencair. Tempoh pemanggangan bergantung kepada selera, dari sedikit berubah warna hingga marshmallow menyala dan sedikit hangus.


biasenye ak bubuh lam neskepey je

hoho XD

7 comments:

  1. oh domo! argh! sedap npknye ;)

    ReplyDelete
  2. sedapnya mashmellow cokolat tu..:) ish pelik nih.. saya paling suka coklat... huhu..:)

    ReplyDelete
  3. hehe tu la sye ckp td..besenye pompuan punya lah fanatik ngn cokolat..sye alien kot..haha

    ReplyDelete
  4. haa..rasa nak telan je domo tu...hee~

    ReplyDelete
  5. hehe sedap uhh rse ceklat..sye je xske ceklat

    ReplyDelete