Bloom Flower Bloom

Bloom Flower Bloom
its been a while~

Monday, August 15, 2011

life : Malaikat Mikail, Malaikat pemberi rezeki

:) Malaikat Mikail ni adalah salah satu malaikat yang ditugaskan memberi rezeki ATAS ARAHAN ALLAH SWT.


" Sesiapa memusuhi Allah (dengan mengingkari segala petunjuk dan perintahNya) dan memusuhi Malaikat-malaikatNya dan Rasul-rasulNya, khasnya malaikat Jibril dan Mikail, (maka dia akan diseksa oleh Allah) kerana sesungguhnya Allah adalah musuh bagi orang-orang kafir. " - (Surah Al-Baqarah: 98)
salah satu rezeki yang trbesar : hujan
dari hujan tu lah tumbuh segale mcam jenis tumbuhan, membesar nye haiwan ternakan dan dari2 itu, muncullah pelbagai produk .
bile kite lihat kitaran ni, rezki bukn atas kekuasaan manusia. tapi rezki tu dtgnye dr Allah SWT.
kite ni, sebagai manusie cume mampu berusehe, berusehe n berusehe..
tapi yang brkuase memberikan rezki kt kite cume Allah SWT je.

selain daripade tu, bersyukurlah ape yg kite dapat.
sentiase ucapkan 'alhamdulillah', tande bersyukurnye kite pade nikmat Tuhan.
kalau aritu, kite cume dapat minum seteguk air n sebiji kurma pun, syukurlah kepade Tuhan.
sebab?
sebab kite maseh boleh makan n minum.
maseh ade lagi rezki walaupun sedikit.
percaye lah, jike sentiase berusehe (bekerje) untuk mencapai sesuatu, menunaikan hak2 Allah (taat kepade perintahnye) dan bersyukur ats segale rezki, rezki kite akan bertambah.
kalau korang sentiase mengeluh, merungut, malas, kerje2 senang korang akan rase susah, fikiran jadi buntu, hati tak tenang.
seeloknye, ambillah wuduk, istighfar, tarik nafas, cube fikir balik kenape jadi mcm tu, kenape jadi mcm ni.

:) Selamat berpuase

No comments:

Post a Comment